De waarden hoog in het vaandel

Duurzaamheid, ecologie en sociaal engagement zijn niet meer weg te denken uit de huidige bedrijfswereld. En maar goed ook, want vaak kunnen net de grote spelers impact creëren en het meeste bijdragen aan een gezondere planeet voor mens, natuur en dier. Ook in de modewereld zien we een duidelijke evolutie en kiest men resoluut de duurzame weg. We lichten graag even toe hoe onze horloge- en juwelenmerken hun steentje bijdragen aan een betere wereld.

Een gouden randje

Goud wordt verhandeld aan torenhoge prijzen, maar het begin van de keten wordt meestal  vergeten. De arme lokale bevolking voor wie de goudmijn vaak de enige bron van inkomsten vormt, ziet bitter weining van al dat geld. Het gebruik van stoffen zoals cyanide of kwik zorgt ervoor dat hun werkomstandigheden allesbehalve gezond te noemen zijn.

Dat moet anders, zo vond Chopard. Daarom richtte het luxemerk in 2013 The Journey to Sustainable Luxury op, een langdurig programma om de leefomstandigheden van de mijnwerkers te verbeteren. Hun Green Carpet Collections, met eerlijk goud en diamanten van de RJC (Responsible Jewellery Council), worden graag door celebrities gedragen op prestigieuze awarduitreikingen. Zo schreden onder andere Marion Cotillard, Cate Blanchett en Julianne Moore al getooid met ‘groene’ juwelen over de rode loper. In 2017 creëerde Chopard de eerste Palme d’Or in fairmined goud. Sinds 2018 werkt het merk alleen nog met 100% ethisch goud voor hun juwelen en uurwerken.

Ook Pomellato gebruikt sinds 2018 enkel nog verantwoord goud voor hun juwelen. Het Italiaanse merk streeft naar goud met de laagste milieu-impact, het behoud van de lokale biodiversiteit en de ondersteuning van ambachtelijke mijnwerkers en hun gemeenschappen.

Dat engagement is ontsproten ​​uit het Responsible Gold Framework van moederbedrijf Kering. De standaard voor goudinkoop is gebaseerd op de Chain of Custody van de RJC. Die verzekert een gecertificeerde bron van goud, rechtstreeks uit de ambachtelijke mijnen van Peru en Colombia. Pomellato werkt ook samen met andere projecten aan een positieve impact op ecologisch en sociaal vlak.

Tot in de diepte

Omega was altijd nauw verbonden met de onpeilbare dieptes van de oceaan. Het perfecte voorbeeld is de recordduik tot maar liefst 10.925 meter diepte in de Marianentrog. Hierbij werden drie Omega Seamasters Ultra Deep meegestuurd met de onderzoeksapparatuur om vervolgens ongeschonden terug aan de oppervlakte te verschijnen. In navolging van deze prestatie koos Omega voor een partnerschap met Nekton, een non-profit onderzoeksstichting die zich inzet voor onze oceanen. Hun missie? Er tegen 2030 voor zorgen dat 30% van de oceanen wordt beschermd. Speciaal voor deze samenwerking introduceerde het merk het duikhorloge Seamaster Diver 300M Nekton Edition. 

Weten is wereld-verbeteren

Ook Rolex heeft een zeer goede reputatie op vlak van milieubehoud. Het merk geeft misschien niet veel prijs over de oorsprong van zijn grondstoffen, maar steunt enorm veel duurzame initiatieven. Zo worden jaarlijks de Rolex Awards uitgereikt aan ondernemingen, individuen en wetenschappers die baanbrekend werk verrichten op sociaal en ecologisch vlak. Ze zetten hierbij sterk in op natuurbehoud, denk maar aan de bescherming van bedreigde diersoorten zoals de Andescondor, het zeepaardje en de Siberische tijger. Maar ook projecten rond recyclage, vrouwenrechten en gezondheidszorg worden stevig gesteund door het Zwitserse horlogemerk. Alles draait bij Rolex rond ‘perpetual’: niet alleen de naam van een horloge, maar het staat ook voor het delen van menselijke kennis om zo een betere wereld te creëren.