Horloge­­vakmanschap van Rolex

Het gedachtegoed en de activiteiten van Rolex worden gekenmerkt door een langetermijnvisie. Duurzaamheid speelt al sinds de oprichting een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het merk. Hierdoor kan het merk tijdloze en bestendige horloges bouwen en tegelijkertijd zich inzetten voor de volgende generaties dankzij talrijke samenwerkingen, initiatieven en acties.

Deze benadering komt voort uit het ‘Perpetual’-gedachtegoed dat al sinds de oprichting de drijfveer is achter het bedrijf – een filosofie waarin de expertise van velen samenkomt en die dag in, dag uit en jaar in, jaar uit hard werk vergt. Een veeleisende, rigoureuze onderneming. Rolex’ eeuwige zoektocht naar perfectie.

Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.

De vernieuwende visie van Hans Wilsdorf

Sinds 1905 heeft Rolex altijd vastgehouden aan de vernieuwende visie van zijn oprichter. Hans Wilsdorf zag het polshorloge als een object van de toekomst, een symbool van de moderne tijd. Wilsdorf bracht een revolutie in het horlogevakmanschap teweeg door drie grote uitdagingen te overwinnen: hij kreeg het voor elkaar een klein maar toch nauwkeurig uurwerk te produceren, hij ontwikkelde een robuuste en waterdichte kast om het uurwerk te beschermen tegen invloeden van buitenaf, en hij voorzag het horloge van een automatisch opwindsysteem dat het gebruiksgemak enorm verhoogde.

De fundamentele waarden van de Rolex-manufactuur

Bij het ontwerp, de productie en de tests van elk Rolex-horloge is er constante aandacht voor het kleinste detail. Deze ‘superlatieve’ benadering komt tot uiting in een aantal fundamentele kwaliteiten die elk Rolex-horloge kenmerken: precisie, waterdichtheid, autonomie, robuustheid, eenvoud, vakmanschap, comfort en duurzaamheid. Deze belangrijke technische en esthetische principes zijn altijd de drijfveer achter het werk van de Rolex-manufactuur geweest. Het resultaat: een uitzonderlijk horloge dat een en al unieke expertise uitstraalt.

Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.

Een ‘superlatieve’ benadering van horlogevakmanschap

In de wijzerplaat van elk Rolex-horloge is het woord ‘Superlative’ gegraveerd. Deze aanduiding geeft aan dat elk horloge dat de manufactuur verlaat, met succes een reeks strenge testen heeft doorstaan die Rolex in zijn eigen laboratoria en onder zijn eigen specifieke criteria heeft uitgevoerd. Deze testen worden niet alleen uitgevoerd op het kaliber maar ook op het volledig geassembleerde horloge, nadat het uurwerk in de kast is geplaatst. Zo kan worden gegarandeerd dat het horloge ook aan de pols uitstekend presteert in termen van chronometrische precisie, waterdichtheid, automatische opwinding en gangreserve.

Meer dan een certificaat: een filosofie

Zodoende mogen ook alle onderdelen van een Rolex-horloge zich ‘superlatief’ noemen. Elk onderdeel wordt immers gedurende het hele proces van ontwerp tot uiteindelijke montage onderworpen aan een serie strenge controles. De term ‘Superlative’ betekent dus veel meer dan alleen een chronometer-certificering; hij staat symbool voor een filosofie die in elke afdeling van de onderneming voelbaar is en die iedere medewerker van Rolex, in welke rol dan ook, stimuleert.

Accepteer het gebruik van marketingcookies om deze video te bekijken.

Innovatie in beweging

Uitzonderlijke prestaties zijn het resultaat van voortdurend hard werk door mens en machine, waarbij mensen continu blijven leren en technieken, gereedschappen en testen steeds verder worden verbeterd. Dat innovatie inherent is aan het merk, blijkt wel uit de ruim 600 patenten die Rolex sinds zijn oprichting heeft aangevraagd.

Integratie van alle expertisegebieden

Door gaandeweg alle onderdelen van het horlogevakmanschap te integreren in zijn eigen manufactuur, kan Rolex zijn eigen regels bepalen en zijn zoektocht naar uitmuntendheid voortzetten. De keuze voor autonomie is allesbepalend geweest voor de identiteit van een merk dat zich bevindt op het snijvlak van verfijnde traditie en ultramoderne technologie. Op de vier productielocaties, allemaal in Zwitserland, zijn tegenwoordig ruim 9000 mensen werkzaam.

Ontdek meer