Maak kennis met odrie, een ethisch, modern juwelenmerk van eigen bodem

In het voorjaar van 2023, wordt de kinderdroom van de nichtjes Yannik, Quirine en Nathalie Orye werkelijkheid. De eerste lijnen van hun beginnend juwelenmerk, ODRIE, komen namelijk op de markt. Het merk stelt klanten in staat om eigentijdse, hoogwaardige juwelen aan te schaffen die zijn ontworpen in een duurzame en transparante waardeketen. De juwelen zijn allemaal vervaardigd uit 18 karaat gerecycleerd goud en hoogwaardige labgrown diamanten.  

Al van jongs af aan merkten de nichtjes dat er ondernemersbloed door hun aderen stroomt. Kinderlijke ondernemingspraktijken zoals de verkoop van macramé armbandjes waren dan ook gebruikelijke kost. Aanvankelijk werden grapjes gemaakt over het opstarten van een eigen zaak, waarbij de onwaarschijnlijkste ideeën de revue passeerden – van het Orye Hotel tot een eigen realityshow. Begin 2022 hakten de drie de knoop door om ODRIE op te richten om een uiting te geven aan hun creatieve en avontuurlijke karakter.

Q1. Hoe is het idee om een eigen juwelenmerk te starten ontstaan?

Ongeveer een jaar geleden, zaten Yannik en Nathalie samen in de auto en kwam het ter sprake dat we met ons gedrieën iets uitdagends in bijberoep wouden doen. Dit zou onze uitlaat zijn om naast onze fulltime jobs iets op te bouwen dat van onszelf is en waar we ons creatief kunnen ontplooien. We zijn dan beginnen brainstormen. Aanvankelijk was het idee om iets compleet nieuws te doen, wat los zou staan van de sectoren in welke onze ouders werken. De mama van Yannik en Quirine heeft ons een interessant artikel doorgestuurd over labgrown diamanten. Dit heeft de bal aan het rollen gebracht. We zijn ons eigen marktonderzoek gestart en beginnen nadenken over de opstart van een eigen merk met moderne diamanten.

Q2. Jullie zeggen het zelf, de moderne diamant. Waarom vinden jullie het belangrijk om ecologie en ethiek bij te brengen aan de juwelensector?

In de juwelensector, net zoals in andere sectoren, wordt een verandering in het consumentengedrag waargenomen. Mensen zijn zich steeds bewuster van het globale karakter van een aankoop, waarin vaak op een niet-transparante manier omgesprongen wordt met de oorsprong van materialen of de omstandigheden onder welke deze zijn  vervaardigd. Wij zelf zijn ook vragende partij voor meer transparantie zodat ook wij gefundeerde keuzes kunnen maken betreft aankopen.

Het gaat hierbij niet perse om het volledig vervangen van alles wat ‘oud’ is met alles dat ‘nieuw’ is. Eerder willen we oud en nieuw samenbrengen. We willen consumenten de keuze te geven om te kiezen voor productwaarden die ze belangrijk vinden. Voor ons is dit integriteit, kwaliteit, elegantie en veelzijdigheid, hetgeen we weerspiegelen in de keuze van onze materialen en ontwerpen. We willen tot ieders verbeelding spreken met onze collecties die geïnspireerd zijn op de wereld van vandaag en de diversiteit van de vrouwen die daar deel van uitmaken.

Q3. Hoe is het om als drie jonge ondernemers samen zo een project te starten?

Doordat we van kinds af aan niet enkel nichten zijn maar ook beste vriendinnen, stemmen we ons heel goed op elkaar af. Als kleine pagadders deden we al onze hobby’s samen en gingen we naar dezelfde scholen. We weten exact hoe we ideeën bij elkaar moeten aanbrengen, en wat voor ons allemaal kan werken en wat niet. Onze stijl ligt in een zeker zin ook in lijn met elkaar, wat ervoor zorgt dat onze modellen en collecties goed in elkaar overgaan. We kunnen ons zeker amuseren, maar weten gelukkig ook wanneer we de knop moeten omdraaien om terug aan het werk te gaan.

Bovendien hebben we complementaire kwaliteiten en zijn we op professioneel vlak gespecialiseerd in verschillende vakdomeinen. Yannik, die als marketingspecialist en verkoopster vaste waarde is bij Juwelier Orye, wendt deze kennis ook aan bij de uitwerking van het businessmodel. Quirine buigt haar daarentegen over de communicatie en het wettelijk kader waarin we als onderneming functioneren. Voorst lost Nathalie alle financiële vraagstukken op en voert deze door in het businessplan. Het is deze variatie in interesses gecombineerd met een hechte band en oog voor schoonheid die ODRIE maken tot wat het is.

Q4. Ging de lancering van jullie merk zoals jullie verwacht hadden of hebben onverwachte moeilijkheden zich voorgedaan?

Ondanks dat we onderzoek hadden gedaan vooraleer ODRIE op te richten en we met alle schakels van het productieproces afspraken hadden gemaakt, miste we bij aanvang van het proces diepgaande achtergrondkennis van het productieproces. Hierdoor hebben we op relatief korte termijn veel nieuwe informatie moeten vergaren die ons in staat stelt om accurate beslissingen te nemen. We waren uitgegaan van een optimistische lanceringsdatum. Nu begrijpen we welke termijnen realistisch zijn, waarbij voldoende tijd genomen wordt van het aankopen van de materialen tot de afwerking van het product. Voor ons is dit een zeer positieve leerervaring. Ondernemen is nieuw voor ons. We doen dit dan ook met vallen en opstaan, maar vooral met enthousiasme. We zijn er met ons drieën om elkaar te ondersteunen en indien nodig op te rapen als het ergens misloopt.

Q5. Wat maakt ODRIE volgens jullie zo speciaal?

We willen ons onderscheiden op verschillende vlakken. Ten eerste, gaan we voor inclusiviteit. We willen de vrouwen van de wereld aanspreken. Dit is iets wat terugkomt in alle onderdelen van ons merk, van de verscheidenheid in modellen tot de keuze van huisstijl. De collecties zijn telkens gebaseerd op wereldlijke invloeden, van de charmante Marokkaanse soeks tot de bruisende Parijse lichtjes.

Ten tweede, de collecties worden gekenmerkt door een veelzijdigheid waarmee klanten in de loop van de tijd hun eigen looks kunnen ontwikkelen door gebruik te maken van add-ons. Klanten worden in staat gesteld om te spelen met de modellen en nieuwe stukken aan te kopen die ingevoegd kunnen worden in een al aangekocht stuk.

Ten laatste, onze collecties zullen zowel beschikbaar zijn in een fysieke winkel, namelijk juwelier Orye te Hasselt, als online in een gepersonaliseerde webshop. Doordat er fysieke aankopen zullen zijn, staan we dicht bij de klant waardoor we in kunnen spelen op de noden van klant door middel van feedback. Wij garanderen een gepersonaliseerde verkoop-ervaring en een ongeëvenaarde dienst na verkoop, zowel online als offline.

Q6. Waar staat de naam ODRIE voor?

Voor onze merknaam hebben we gezocht naar een sterke vrouwennaam waarin we onszelf herkennen. Een vrouw die weet waarvoor ze staat en haarzelf al eens iets gunt. Daarnaast vonden we het belangrijk dat de naam universeel was – uitspreekbaar in verschillende talen indien we ooit zouden uitbreiden. Zo zijn we uitgekomen op Audrey wat uiteindelijke ODRIE werd, verwijzende naar drie Oryetjes.

Q7. Wat is jullie favoriete stuk van de collecties die voorgesteld zullen worden?

In mijn geval [Yannik], ik verkies de ketting met bedeltjes van de Meet Me in Paris collectie omdat deze bestemd is om gedragen te worden op elke gelegenheid. Je kan spelen met de lengte van de ketting. Hem heel kort dragen zodat die bijna zit zoals een choker, of eerder lang dragen bij een meer open outfit. Bovendien dansen de diamanten als het ware om je heen. Met elke beweging die je maakt, fonkelen de diamanten doordat ze op beide kanten van het bedeltje zichtbaar zijn.

De verlovingsring met een briljant cut diamant en bijpassende volledig met diamant gezette trouwring is mijn [Nathalie] favoriete stuk. Het is tijdsloos en classy in zijn eenvoud. De twee ringen zijn zo ontworpen dat ze perfect op elkaar passen om je vinger, als twee stukken van een geheel.

Ik [Quirine] heb onlangs een derde oorgaatje laten schieten omdat ik tijdens het ontwerpen van onze collecties niet kon wachten om dit stuk te dragen. Het gaat om de Marquise stud uit de Dreaming of Riads collectie. Deze combineer ikzelf met de oorring van dezelfde collectie. Niettemin is deze stud te combineren met zo goed als alle oorbellen van ons assortiment. Dit maakt dat het een onmisbaar stuk is om de verschillende modellen en lijnen te combineren.

Ontdek de juwelen van ODRIE hier.